KLASSBESKRIVNING!

Klassbeskrivning!

Alla våra klasser är uppbyggda så att du alltid kan börja träna oavsett vilken månad på året du börjar. Våra klasser är graderade efter intensitet och svårighetsgrad samt tid. De gula klasserna är klasser där du bör börja träna när du börjar hos oss. Det är kortare klasser och klasser som du kan börja med lägre vikter till en början för att efter hand lägga på mer vikt eller anta utmaningar som ges. Där efter kommer våra gröna klasser där intensiteten eller längden ökar och sist ut är våra röda klasser där god träningsvana behövs då de än tuffare. Vi varierar våra klasser över året så där av är alla kanske inte med i aktuellt schema.

Core
Core är ett pass där vi tränar bålstabiliteten i kroppen: mage och rygg. Passet är 30 alt 40 minuter och kan kombineras med kondition inne på gymmet alt. någon annan klass i anslutning. Vi tränar både dynamisk styrka och statisk. I vår vardag använder vi oss av bålen i nästan alla rörelser vi utför, när vi går, sitter, står, springer, cyklar, lyfter och bär, därför är det viktigt för ALLA att ha en stark bål. Du har god nytta av en stark core i Din vardag.

ZONE Ett kondition och styrkepass där vi jobbar med dem stora muskelgrupper i olika zoner i hallen. Här kan du verkligen utmana dig, men alla utgår ifrån sig själva.Ett pass på 40 min.

Spinning är en konditionsklass på cykel där vi arbetar i olika positioner och intensiteter. Klasserna är  emellan 30-55 minuter. Vi kör våra spinning klasser med ett pulsbaserat upplägg där vi arbetar utifrån vår egna maxpuls i olika nivåer. Spinning röd är det intensivaste passet och de gröna är något lugnare. Oavsett nivå så utgår träningen ifrån din egna konditionsnivå och du arbetar utefter det mål du har med din träning.

Spinn/ball: Ett mixat pass där vi varierar mellan att spinna och att köra styrka.

Skivstångklass
Skivstångklass är ett styrkepass för alla kroppens större muskelgrupper. Vi arbetar med en skivstång där vi anpassar vikten efter respektive muskel och dess styrka. Passet är 60 minuter. Kroppen får här en ordentlig genomkörare med fokus på 1 muskelgrupp i taget. Detta pass passar dig som stärka upp din kropp, alla muskler och samtidigt vill ha roligt och svettas tillsammans!

Funktionell träning Ett styrkepass där vi involverar fler muskelgrupper vid varje övning. Vi använder hantlar, stänger, gummiband och viktiplattor och även kroppens egna vikt.

Konditions boxning är ett konditionspass där vi jobbar med sparkar och slag på mitsar.Här jobbar vi i par. Passet fokus är kondition, 40 minuter.

Kickbox express är ett konditionspass där vi jobbar i par med olika kickar, slag och sparkar med boxhandskar och mitsar. Passet är 30 min. med och utan hopp.

Cirkelträning: Ett stationspass med en mix av kondition och styrkeövningar.

Zumba Party: Är ett dansant pass med latinska rytmer. Du finnes salsa, cha cha, merengu, cumbia mfl. ”Let´s dance” Otroligt roligt och svettigt.

Zumba HIIT: Är ett dansant pass med latinska rytmer där vi varvar zumbadans med två cirklar styrka där vi jobbar med 5-6 övningar a´30-40 s /övningar. Ett bra mixat pass för både kondition och styrka.

BAS YOGA: En yogaklass med övningar från hathayogan, poweryogan, yinyogan och den medecinska yogan. Det läggs stor vikt på de grundläggande positionerna som kombineras med andningen på olika sätt. Exktra fokus på musklerna kring höfter, rygg och ben. ALLA kan yoga – Man börjar just där man själv befinner sig och jobbar sedan framåt.

POWER YOGA
POWERYOGA är en träningsform där fokus ligger på styrka, rörlighet/smidighet och balans. Avslutas med en lång och härlig stretch. Passet är 75 minuter. YOGA finns i olika former och kan se mycket olika ut. Vi på ViMa’s kör poweryoga som är en fysisk yoga form men även Kundaliniyogan finns det inslag av som ingår i den medicinska yogan.

POWER YOGA FLOW: Är en POWER YOGA klass, se ovan, med få instruktioner och ett större flöde.
Rygg yoga: Ett rent yogapass för dig som har bekymmer med ryggen eller som vi förebygga ryggvärk 60 minuter.

RYGG YOGA: En yoga klass för en starkare rygg. Här bygger vi upp en ryggstyrka, släpper på spänningar runt ryggrad och höft. Vi jobbar även med att öka cirkulationen från nacken genom bålen ner i benen samt jobbar vi med axelövningar för ökad rörlighet och spänst. Passet avslutas med avslappning/vila ca 10-15 min.

YIN-YOGA: Är en klass där du ökar cirkulationen och smidigheten vilket piggar upp kroppen, mjukar upp stela spända muskler samt minskar stress. Här håller vi positionen i 2-.3 minuter och kommer då åt kroppens djupt liggande bindväv i och runt musklerna. Avslutas med en lång och härlig avslappning/vila ca 10-15 min.

GLOBAL YOGA:Ett yogapass på 75 minuter som hämtar övningar/positioner från alla olika yoga former. Ett något tuffare yogapass.

RBT– Resultat baserad träning. Korta pass på 30-40 minuter. Där målet är att få slimmade starka muskler. Körs i vår box.

Born to move En dansskola för barn mellan 2-8 år. Ett pedagogiskt roligt och lärorikt danskoncept. Det är inte bara dansa man lär sig utan man bakar in dansens grunder och grundtekniker på ett lekfullt sätt. Koreografin är framtagen av proffessionella och utbildade danspedagoger med lång erfarenhet inom barndans och musiken är specialkomponerad.

Just Dance En dansskola för barn och ungdomar mellan 9-15 år. Här bl.a pop. musikal, street mfl.Klasserna är åldersindelade en för 9-12 åringar och en för 13-15 åringar.