Bryt rutinen!

juli 11th, 2011 | Okategoriserade | Inga kommentarer »

Få ut det dubbla av din träning genom att byta rutinen…

Du är säkert mycket väl medveten om att du behöver variera din kost för att få en sund kropp. Äter du alltid pasta med köttfärssås kommer du självfallet att få en stor brist av mineraler och vitaminer även om rätten i sig är nytig.

Men det är inte så många som tänker på att att samma gyllene regel är lika relevant  när det handlar om att hålla sin kropp i topform med hjälp av motion. Det som krävs är att du varierar din träning, så att du hela tiden utmanar din kropp med nya rörelser och och nya krav för att kroppen inte ska bli lat. Din kropp vänjer sig vid den belastning och de krav du utstter den för och så småningom överlista den dig och ställer in sig på det du ger den och då behöver den inte bli bättre eller starkare. Den är ju redan fullt kapabel att göra det du vill att den ska göra. Redan efter 4-8 veckor med samma träning stagnera kroppen. Du kan då öka hastigheten på en av dina löprundor, du kan ta på dig ett par ankelvikter så att träningen känns tuffare, eller så kan du välja att springa lite längre en av rundorna. Mer vikt påslag på styrketräningen, fler eller färre repetiotioner och andra övningasval är andra möjligheter för att förändra.Oavsett vad du väljer komer du att väcka din kropp och den ger dig mer kraft och utvecklas vidare.

Sätt in variationen i ett system över året. Så arbetar jag med mina pt-kunder för att med få timmar i veckan nå ett högt resultat.

Fantastiska fördelar med variation:

1. Du garanterar framgång. När du hela tiden utmanar din kropp genom att kräva nya prestationer av den provocerar du konstant fram nya trösklar. Det betyder att du undviker att kroppen stagnerar i utvecklingen och istället uppnår bättre kondition för varje gång du tränar.

2 Du förebygger skador. Enformig träning i stora mängder leder mycket lättare till belastningsskador, eftersom du uppmanar din kropp att göra en viss rörelse om och om igen. Varierar du din träning, t.e.x genom att hitta nya övningar i styrketräningslokalen eller genom att springa i olika tempon, belastar du kroppen olika vid varje gång och få inte samma slitage på kroppen.

3. Du får lättare att lära dig. När du vänjer din kropp vid att göra många olika saker under träningen förbättrar du din kropps förmåga att lära sig något nytt. Din kroppskännedom ökar också.

4. Du ökar din motivation. När du varierar din träning blir du inte lika lätt uttråkad utan engagerad och få mycket lättare att komma till skott varje gång. Varierad träning ger ett bättre resultat på mindre tid en ensidig. Så det blir även en tidsbesparing med varierad (smart) träning.

Lycka till med variationen!

Viktoria Magnusson Personlig tränare

Lämna en kommentar